+-

Recent Topics

Tin NÓNG by MHTL
Today at 03:49:39 am

Góp ư về Kinh Thánh qua góc nh́n của TLTV by MHTL
Today at 03:28:06 am

Hỏi Bee by MHTL
Today at 03:17:02 am

Hát Cho Nhau Nghe by VươngVấn
Today at 02:48:19 am

Tại sao ?? by MHTL
Today at 12:30:29 am

Xin chào Nick MHTL by MHTL
Today at 12:22:49 am

Giải thích by Bee
April 18, 2024, 11:42:43 pm

T́m Đạo trong các tôn giáo ngày nay by MHTL
April 18, 2024, 09:26:09 pm

Muốn khoẻ mạnh cần phải ... by MHTL
April 18, 2024, 08:58:34 pm

Nhạc Đạo Công Giáo by MHTL
April 18, 2024, 06:31:25 pm

Cái lợi và hại của Tôn giáo by MHTL
April 18, 2024, 06:15:11 pm

Đường con theo Chúa by River Rose
April 18, 2024, 05:57:48 pm

Khắc Phục Tại Nhà - Home Remedies by Tử Quân
April 18, 2024, 04:12:30 pm

Một góc buồn !!! by lamdzuyen
April 18, 2024, 03:56:43 pm

Tự sự... by Tử Quân
April 18, 2024, 03:39:03 pm

Nhac Thanh Ca by Bee
April 18, 2024, 03:11:03 pm

Nhờ by Bee
April 18, 2024, 02:47:03 pm

Tôi có cảm giác ... by Tử Quân
April 18, 2024, 02:30:15 pm

Muốn ăn th́…. by River Rose
April 18, 2024, 11:24:36 am

Christianity 201 by tuyetvan
April 18, 2024, 10:36:31 am

Góc riêng tư by Quốc Dũng
April 18, 2024, 07:54:14 am

Món Ăn Người Hoa : Hoành Thánh by MHTL
April 18, 2024, 03:18:49 am

Christianity 401 by tuyetvan
April 17, 2024, 11:00:42 pm

Tin Đó Đây ...Đây Đố : Trao Gửi Yêu Thương by Bee
April 17, 2024, 03:11:56 pm

Sự thật by Tử Quân
April 17, 2024, 10:31:20 am

Kinh Thánh Công Giáo online by MHTL
April 17, 2024, 06:06:49 am

Số phận người thờ Thiên by MHTL
April 17, 2024, 05:51:20 am

Sức khoẻ và đời sống by MHTL
April 16, 2024, 04:39:18 pm

Trả nghiệp/Chuyển nghiệp, cái nào nên làm trước by MHTL
April 16, 2024, 04:10:24 pm

Vụ án Trương Mỹ Lan by Quốc Dũng
April 16, 2024, 06:40:56 am

Author Topic: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá  (Read 151 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« on: March 19, 2023, 04:53:42 pm »
Hi , anh VV có thể vào đây , nói chuyện với Vân về những suy nghĩ của anh về Kinh thánh


Share on Facebook Share on Twitter

Like Like x 1 View List

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #1 on: March 19, 2023, 04:57:53 pm »
cái video này , không phải là sự suy nghĩ của người Do thái
Vân muốn chĩnh anh ... nhưng không lẽ , anh nói cái ǵ , Vân cũng chĩnh ... thấy kỳ quá , nên Vân im lặng đó thôi


video này , thiệt sự là kễ tóm gọn những ǵ được kễ trong Kinh thánh
cô kễ lướt lướt qua những ư chánh về câu chuyện trong Kinh thánh
chứ không phải ... đây là cái nh́n của người Do thái



hihi , Vân không muốn chĩnh anh
nhưng v́ anh buộc Vân lên tiếng , nên Vân mới lên tiếng thôi à nha
tuy nhiên , anh cũng có thể ra thảo luận với Vân suy nghĩ của anh ... tại sao anh nghĩ .. đây là cái nh́n của người Do thái

 ??? ??? ??? ???

rồi ḿnh có thể bàn luận thêm , nếu Vân có th́ giờ
Like Like x 1 View List

Offline VươngVấn

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 994
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #2 on: March 19, 2023, 05:09:39 pm »
À, tại VV vô t́nh xem video đó và thấy cách cô ta tŕnh bày CƯ rất chi tiết và sống động, nên VV rất thích. hihi

Mà không biết Vân xem có thấy hay không? Nên mới post vào trang Bible, Cựu Ước th́ có lẻ hợp với Vân.  VV hiểu về Tân Ước nhiều hơn.


Nếu Vân vào đọc phần about trong YT channel của cô ta th́ sẽ thấy cô ta giới thiệu như vầy. 

1.  Cô ta theo đạo Do Thái Judaism, và khá chắc chắn rằng không phải theo đạo Christianity.

2. Trong Video trên cô ta nói về Cựu Ước dưới góc nh́n (angle) của người Do Thái.

ABOUT
At Unpacked we make short videos that explore big questions and untangle complex topics. You’ll get all the information you need to get your head around Israel and Judaism and develop informed opinions on a wide range of issues.

Visit https://www.jewishunpacked.com to learn more.

Like Like x 1 View List

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #3 on: March 19, 2023, 05:26:28 pm »
oh , ic

Vân có nghe qua cô ta nói chuyện
thấy cô ta chỉ kễ tóm tắt những ǵ từ câu chuyện Cựu ước thôi


Christianity cũng đâu có phản đối ǵ về những câu chuyện này đâu
chắc ư cô ta nói ... cô ta đạo Do thái ... cô ta muốn kễ chuyện trong Cựu ước .. that's it


Vân th́ không có problem ǵ về những chi tiết cô kễ cả

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #4 on: March 19, 2023, 05:30:46 pm »
let me put it shortly this way anh nhá

- Judaism và Christianity , có sự suy nghĩ giống nhau về Cựu ước
Cựu ước nói , Đấng Messiah (Đấng Cứu thế , Savior) sẻ tới qua 1 nữ đồng trinh



- vô Tân ước , quả thiệt , Chúa Jesus đả tới qua 1 nữ  đồng trinh
nhưng Judaism vẫn chưa công nhận Chúa Jesus là Đấng Messiah , mặc dù họ tin những ǵ Cựu ước nói , giống y chang như Christianity
nên vô Tân ước ... 2 bên có sự bất đồng ư kiến với nhau




Ê sai 7:14
Vậy nên, chính Chúa sẽ ban một điềm cho các ngươi: nầy một gái đồng trinh sẽ chịu thai, sanh ra một trai, và đặt trên là Em-ma-nu-ên.



~~o0o~~




cô ta có thể kễ chuyện trong Cựu ước
Vân ok

nhưng nếu cô ta nói ... Chúa Jesus không phải là Đấng Messiah , như người Do thái hiện nay vẫn c̣n nghĩ
th́ Vân hỗng có ok đâu nhá
hihi
Like Like x 1 View List

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #5 on: March 19, 2023, 05:39:48 pm »
Vân để dành thread này cho anh , và các bạn nào có thắc mắc về Kinh thánh
feel free vào đây đưa ra câu hỏi

nếu biết được , th́ Vân trả lời
c̣n nếu không biết được , th́ tụi ḿnh cùng chung nhau học hỏi



Like Like x 1 View List

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #6 on: March 19, 2023, 05:55:56 pm »
ḿnh có thể hiểu thế này

- cũng từ dân Do thái , mà Chúa Jesus đến trần gian
- cũng từ dân Do thái , mà Chúa Jesus bị giết




- dân Do thái tin vào Cựu ước , tin vào có Đức Chúa Trời ............. nhưng họ KHÔNG TIN Jesus chính là Đấng Messiah được nói tới trong Cựu ước

- c̣n Christianity tin vào Cựu ước , tin vào có Đức Chúa Trời hay nói cách khác là tin vào CHUÁ 3 NGÔI .................. và TIN vảo JESUS CHÍNH LÀ ĐẤNG MESSIAH ĐƯỢC NÓI TIÊN TRI TRONG CỰU ƯỚC




anh thấy ......... Cựu ước , cả 2 bên giống nhau
nhưng ....... qua Tân ước , có problem , v́ họ không tin Chúa Jesus chính là Đấng Messiah , chính là Con của Đức Chúa Trời (* phần này Vân sẽ nói rỏ hơn ở post dưới)
Like Like x 1 View List

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #7 on: March 19, 2023, 06:08:58 pm »
Chúa Jesus có phải là Con  của Đức Chúa Trời không ?
có phải Đức Chúa Trời dựng nên Chúa Jesus không ?

câu trả lời là ... KHÔNG




~~o0o~~



ở đây , ḿnh hiểu thế này nhá

- NẾU KHÔNG CÓ CHƯƠNG TR̀NH CỨU RỖI .... cả 3 ngôi đều ngang nhau , bằng nhau , equal nhau ... không ngôi nào lớn hơn ngôi nào .. không ngôi nào nhỏ hơn ngôi nào


- NHƯNG KHI CÓ CHƯƠNG TR̀NH CỨU RỖI ... Chúa Jesus hạ ḿnh xuống trần gian , làm Con của Đức Chúa Trời , chính v́ vậy mà Đức Chúa Trời đặt Chúa Jesus vào vị trí mà .. mọi đầu  gối rồi đây đều sẽ quỳ trước mặt Ngài





Phi líp 2:6-11
6 Ngài vốn có h́nh Đức Chúa Trời, song chẳng coi sự b́nh đẳng ḿnh với Đức Chúa Trời là sự nên nắm giữ;
7 chính Ngài đă tự bỏ ḿnh đi, lấy h́nh tôi tớ và trở nên giống như loài người;
8 Ngài đă hiện ra như một người, tự hạ ḿnh xuống, vâng phục cho đến chết, thậm chí chết trên cây thập tự.


9 Cũng v́ đó nên Đức Chúa Trời đă đem Ngài lên rất cao, và ban cho Ngài danh trên hết mọi danh,
10 hầu cho nghe đến danh Đức Chúa Jêsus, mọi đầu gối trên trời, dưới đất, bên dưới đất, thảy đều qú xuống,
11 và mọi lưỡi thảy đều xưng Jêsus Christ là Chúa, mà tôn vinh Đức Chúa Trời, là Đức Chúa Cha.




Giăng 10:30
Ta với Cha là một
Like Like x 1 View List

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #8 on: March 19, 2023, 11:24:24 pm »
Vân nói thêm chút xíu về Do thái ở đây
sẳn dịp ḿnh đang nói về họ  :D



1. Chúa hứa với Abraham là sẽ khiến cho ḍng dỏi ông đông như sao trên trời , vậy câu này ám chỉ ai ?

- Ḍng dơi Abraham là những người tin Chúa , là BELIEVERS ... chứ không phải chỉ là những người Do thái mà thôi
- bất kỳ ai , nếu họ tin Chúa , họ đều thuộc về ḍng dơi Abraham
- họ sẽ đông như sao trên trời





2. Vậy c̣n những người thiệt sự là Do thái , th́ Chúa có bỏ họ không ?


- câu trả lời này , tuy đơn giản , nhưng phức tạp ... anh suy nghĩ kỹ Vân nói ở đây nhá , rồi Vân sẽ trưng dẫn Kinh thánh support những ǵ Vân nói .... điều interesting ở đây là ... ĐÂY LÀ CÁCH CHUÁ LÀM VIỆC




- Paul nói .... nhờ dân Do thái không tin Chúa , nên cửa tin Chúa mở ra cho NGƯỜI NGOẠI (tức là những người không phải là người Do thái)
- nhưng NGƯỜI NGOẠI đừng thấy vậy , mà vỗ ngực , khoe ḿnh với NGƯỜI DO THÁI ... v́ khi Chúa bẽ được NGƯỜI DO THÁIthiếu đức tin , th́ Ngài cũng có thể bẽ được NGƯỜI NGOẠIthiếu đức  tin


- cho nó chạy forward tới , CUỐI CÙNG , người Do thái vẫn là những nhân vật quan trọng , khi Kinh thánh đề cấp tới 144.000 người , họ là những người Do thái ... chi tiết đi sâu vào hơi phức tạp v́ nó nằm trong Khải huyền , nhưng the point Vân muốn nói ở đây là ... DO THÁI KHÔNG PHẢI BỊ BỎ ĐI HOÀN TOÀN , BỊ FORGOTTEN .... VIỆC HỌ BỊ BỎ RA , LÀ ĐỂ NGƯỜI NGOẠI ĐƯỢC BƯỚC VÀO .... NHƯNG SAU ĐÓ , HỌ CŨNG SẼ QUAY TRỞ LẠI
... cách làm việc của Chùa very interesting , right ?



Rôma 11:17-28

17 Ví bằng có một hai nhánh bị cắt đi, và ngươi vốn là cây ô-li-ve hoang được tháp vào chỗ các nhánh ấy để có phần về nhựa và rễ của cây ô-li-ve,
18 th́ chớ khoe ḿnh hơn các nhánh đó. Nhưng nếu ngươi khoe ḿnh, th́ hăy biết rằng ấy chẳng phải là ngươi chịu đựng cái rễ, bèn là cái rễ chịu đựng ngươi.
19 Ngươi sẽ nói rằng: Các nhánh đă bị cắt đi, để ta được tháp vào chỗ nó.
20 Phải lắm; các nhánh đó đă bị cắt bởi cớ chẳng tin, và ngươi nhờ đức tin mà c̣n; chớ kiêu ngạo, hăy sợ hăi.
21 V́ nếu Đức Chúa Trời chẳng tiếc các nhánh nguyên, th́ Ngài cũng chẳng tiếc ngươi nữa.
22 Vậy hăy xem sự nhơn từ và sự nghiêm nhặt của Đức Chúa Trời: sự nghiêm nhặt đối với họ là kẻ đă ngă xuống, c̣n sự nhơn từ đối với ngươi, miễn là ngươi cầm giữ ḿnh trong sự nhơn từ Ngài: bằng chẳng, ngươi cũng sẽ bị chặt.



23 Về phần họ, nếu không gh́ mài trong sự chẳng tin, th́ cũng sẽ được tháp; v́ Đức Chúa Trời có quyền lại tháp họ vào.
24 Nếu chính ngươi đă bị cắt khỏi cây ô-li-ve hoang thuận tánh ḿnh, mà được tháp vào cây ô-li-ve tốt nghịch tánh, th́ huống chi những kẻ ấy là nhánh nguyên sẽ được tháp vào chính cây ô-li-ve ḿnh!
25 Vả, hỡi anh em, tôi không muốn anh em chẳng biết sự mầu nhiệm nầy, e anh em khoe ḿnh khôn ngoan chăng: ấy là một phần dân Y-sơ-ra-ên đă sa vào sự cứng ḷng, cho đến chừng nào số dân ngoại nhập vào được đầy đủ;
26 vậy th́ cả dân Y-sơ-ra-ên sẽ được cứu, như có chép rằng: Đấng Giải cứu sẽ đến từ Si-ôn, Cất sự vô đạo ra khỏi Gia-cốp;
27 Ấy là sự giao ước mà ta sẽ lập với họ, Khi ta xóa tội lỗi họ rồi.
28 Nếu luận về Tin Lành th́ họ là nghịch thù bởi cớ anh em, c̣n luận về sự lựa chọn, th́ họ được yêu thương bởi cớ các tổ phụ;






Khải huyền 7:4 ... điều funny ở đây là , mấy người Jehovah Witness , cho rằng họ là 144,000 người này , trong khi Kinh thánh nói rất rỏ , họ là người Israel/Do thái ... một ngày đẹp trời nào đó , ḿnh sẽ nghiên cứu kỹ hơn về 144,000 người này từ 12 chi phái Do thái ;D

Tôi lại nghe số người được đóng ấn là: Mười bốn vạn bốn ngàn người được đóng ấn từ trong các chi phái dân Y-sơ-ra-ên;
Like Like x 1 View List

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #9 on: March 21, 2023, 10:17:15 am »
The REAL Reason Why Jewish People Reject Jesus As The Messiah




Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #10 on: March 21, 2023, 10:37:22 am »

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #11 on: March 21, 2023, 05:04:25 pm »
nói tới Do thái giáo , ḿnh đừng quên chữ này
mặc dù chữ này cũng có bên Tàu , nhưng Vân muốn nói chữ này liên hệ thế nào tới Do thái  giáo , để ḿnh không đi quá xa vấn đề
bước đầu , Vân muốn chúng ta có khái niệm về chữ này trước , nên Vân t́m ông Google nói ǵ về chữ này

sau đó , khi có th́  giờ rănh , Vân sẽ vào nói sâu hơn


Legalism


In Christian theology, legalism (or nomism) is a pejorative term applied to the idea that "by doing good works or by obeying the law, a person earns and merits salvation."



What is the problem with legalism in the church?
Legalism attempts to domesticate the law of God and exacerbates sin rather than killing it because it feeds the flesh. Legalism always produces two groups:
(1) Those who know they do not measure up to God's standards
(2) Those who pretend that they measure up to God's standards.





What are the dangers of legalism?
Legalism breeds a self-righteousness that promotes prideful comparison and smug judgmentalism: “God, I thank you that I'm not like other people—greedy, unrighteous, adulterers, or even like this tax collector” (Luke 18:11).




What is an example situation of legalism?
If a hungry person steals food, legalism would require a judge to find them guilty of theft based on established law, without any consideration of their specific circumstances.




What is the main goal of legalism?
The goal of legalism is overtly to create order and a productive society. However, the real goal is to increase the power of the ruler and the control of the state.





What is the doctrine of legalism?
Legalism is based on the viewpoint that in order for a ruler to maintain order in society, people must obey a set of strict laws and those in authority (the rulers and government officials). Legalist philosophers thus created a system of punishment and reward for certain behaviors.





What is the opposite of religious legalism?
antinomianism, (Greek anti, “against”; nomos, “law”), doctrine according to which Christians are freed by grace from the necessity of obeying the Mosaic Law. The antinomians rejected the very notion of obedience as legalistic; to them the good life flowed from the inner working of the Holy Spirit.




What are two disadvantages of legalism?
The disadvantages of legalism include inflexibility. Those who have control rule by the letter of the law without exceptions or variations. Another disadvantage is that legalism results in pervasive government structure and control. The final disadvantage of legalism is that too many innocent people...




What are the strengths of legalism?
The strength of legalism lies in its belief in a standard legal system. Under legalism, ministers write concrete laws showing common people what are right and wrong, thus setting up a straightforward and understandable standard for the society




What is the difference between Legalism and Confucianism (Nho giáo)?
Confucianism relies on the fundamental goodness of human beings, whereas Legalism presupposes that people are fundamentally evil. Therefore, Confucianism casts everything in terms of corresponding responsibilities, whereas Legalism casts everything in terms of strict laws and harsh punishment.






What is the opposite of religious legalism?
Antinomianism  , (Greek anti, “against”; nomos, “law”), doctrine according to which Christians are freed by grace from the necessity of obeying the Mosaic Law. The antinomians rejected the very notion of obedience as legalistic; to them the good life flowed from the inner working of the Holy Spirit.


Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #12 on: March 21, 2023, 05:40:59 pm »
What Is Legalism? Definition and Examples

https://www.christianity.com/wiki/christian-terms/what-is-legalism-definition-and-examples.html


“Legalism exists when people attempt to secure righteousness in God’s sight by good works. Legalists believe that they can earn or merit God’s approval by performing the requirements of the law,” Thomas R. Schreiner said. A legalist believes that their good works and obedience to God affects their salvation. Legalism focuses on God’s laws more than relationship with God. It keeps external laws without a truly submitted heart. And legalism adds human rules to divine laws and treats them as divine.


Many of us have encountered this type of wayward Christianity. If we haven't, we've likely met someone who experienced legalism or who exercises legalism in their own practices. Even Jesus ran into people who practiced this in his day known as the Pharisees. In this article, we'll explore legalism's definition, instances in the Bible, and what this dangerous mindset looks like in the modern context.







Legalism Definition

“Legalism exists when people attempt to secure righteousness in God’s sight by good works. Legalists believe that they can earn or merit God’s approval by performing the requirements of the law,” Thomas R. Schreiner said.

Like the term Trinity, the word legalism is not used in the Bible, but instead describes principles clearly outlined in the Bible. At the heart of the legalism versus grace debate is understanding how we are saved and how we can have an assurance of our heavenly hope.

A legalist believes that their good works and obedience to God affects their salvation. Martin Luther sparked the Protestant Reformation in 1517 when he argued that Christians are saved by faith and faith alone. This went against the Roman Catholic understanding of salvation which claims salvation comes through both faith and our obedience (or our good works).






How Are We Saved?

It is faith—without good works and prior to good works—that takes us to heaven. We come to God through faith alone,” Martin Luther in Faith Alone: A Daily Devotional.






Legalism Examples in the Bible

In Luke 18:9-14, Jesus tells a story about a Pharisee and a tax collector praying in a temple that illustrates both a legalist's faults and the right attitude of faith.

The Pharisee boldly thanks God that he is “not like other people – robbers, evildoers, adulterers – or even like this tax collector,” and brings attention to his fasting and tithing. In stark contrast, the tax collector stands at a distance, not even able to lift his head to heaven, beating his chest, and praying, “God, have mercy on me, a sinner.”

Jesus tells the crowd that the tax collector – who pleaded for mercy for his sins, rather than the Pharisee who was proud of his spiritual accomplishments – was the one who “went home justified before God.” Jesus told this story to those who “were confident of their own righteousness and looked down on everyone else.”







Legalism in the Church

Jesus would give the same warning to Christians now, reminding us that salvation is not found in our actions, good deeds, and works, but is rather found in the forgiveness and grace of God. Romans 3:23-25 tells us that while “all have sinned and fall short of the glory of God,” “all are justified freely by his grace through the redemption that came by Christ Jesus.”






How Are We Justified?

God presented Christ as a sacrifice of atonement, through the shedding of his blood – to be received by faith” (Romans 3:25).








Salvation by Faith Alone

Our salvation starts and ends with faith in the atoning sacrifice Christ made for us on the cross. Ephesians 2:8-9 says, “For it is by grace you have been saved, through faith—and this is not from yourselves, it is the gift of God — not by works, so that no one can boast.”

This is good news for everyone. Galatians 3:10-11 reminds us, “For all who rely on the works of the law are under a curse, as it is written: ‘Cursed is everyone who does not continue to do everything written in the Book of the Law.’ Clearly no one who relies on the law is justified before God, because ‘the righteous will live by faith.’”






What Does Legalism Look Like?

1. Focusing on God’s laws more than relationship with God.

Legalism forms “where one is concerned merely with the keeping of God’s law as an end in itself.”Sproul points out that legalism divorces obedience from God’s love and redemption. “The legalist focuses only on obeying bare rules, destroying the broader context of God’s love and redemption in which He gave His law in the first place.”

2. Keeping external laws without a truly submitted heart.

Closely linked to the first, Sproul says legalism “obeys the externals while the heart is far removed from any desire to honor God, the intent of His law, or His Christ.” Legalism divorces obedience from our relationship with God.

3. Adding human rules to divine laws and treating them as divine.

What Sproul calls “the most common and deadly form of legalism,” is when we add “our own rules to God’s law and treats them as divine… Jesus rebuked the Pharisees at this very point saying, ‘You teach human traditions as if they were the word of God.’ We have no right to heap up restrictions on people where He has no stated restriction.”




















~~o0o~~





Obedience to God (Without Legalism)


Sometimes the term “legalist” is applied to Christians who honestly try to obey the commands of God. Does grace mean that we shouldn’t care about our actions?

Ephesians, directly after saying we are saved, “not by works, so that no one can boast,” goes on to remind us, “we are God’s handiwork, created in Christ Jesus to do good works, which God prepared in advance for us to do” (Ephesians 2:10). Our good works will never save us, but Scripture tells us that God prepared good works for his people to accomplish.



1. Obeying God in Love

Millard J. Erickson goes so far to say in Christian Theology that to disregard God’s revealed commandments in the name of not being a legalist, is “an abuse of Christian freedom.” He reminds us of John 14:15 where Jesus said, “If you love me, keep my commands,” and John 15:14, “You are my friends if you do what I command.”

He continues, “Therefore, we must seek to guide our lives by these precepts. Such behavior is not legalism. Legalism is a slavish following of the law in the belief that one thereby earns merit…”

Grace is freely given to us when we have faith in Christ’s redeeming sacrifice on our behalf, and as we grow in our love for Christ, we obey him. We obey God not to earn our salvation, but because of our relational faith in Christ and our love for him.




2. Obedience is how Christians should live, not how they are saved.

As Luther explains in Faith Alone: A Daily Devotional, “We concede that we must also teach about good works and love. But we only teach these at the proper time and place – when the question deals with how we should live, not how we are justified.”

But against a legalist viewpoint of salvation, Luther argues, “The question here is this: How do we become justified and receive eternal life? We answer with Paul that we are pronounced righteous through faith in Christ alone, not by our own efforts.”

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #13 on: March 21, 2023, 06:20:50 pm »
What is an Antinomian?

https://www.gotquestions.org/antinomian.html


The word antinomian comes from an ancient Greek word that literally meant “against law.” Dictionary.com defines antinomian as “a person who maintains that Christians, by virtue of divine grace, are freed not only from biblical law and church-prescribed behavioral norms, but also from all moral law.” In other words, an antinomian sees himself as under no obligation to follow any type of moral code. He is completely free.



The father of antinomianism was Johannes Agricola. He, like Martin Luther, was a German Reformer, but they disagreed on whether the law permanently bound the Christian. Agricola’s position was that the purpose of the law was to drive Christians to the cross and repentance, at which point they were no longer under any law, either Levitical or moral. Luther, on the other hand, believed that the law had a place in the Christian’s life. The law initially drives a Christian to Christ, and it continues as a tool to move the believer to ongoing renewal and maturity. Luther publicly opposed Agricola’s teaching in “Against the Antinomians,” published in 1539.



The antinomian position can be seen as an extreme version of easy believism. It’s true that we are saved by grace through faith, but the believer must always contend with the sinful nature (Romans 7:20). Scripture teaches that, after faith, there must be a corresponding way of life that pleases God and is filled with good works (Colossians 1:10–12). We are to confess our sin to the Lord (1 John 1:9), and to define sin we must have a standard.



The basic idea behind antinomianism, that there is no moral law God expects Christians to obey, is manifestly unscriptural. “His commands are not burdensome” (1 John 5:3), but Christ does have commands. Ephesians 4 gives an obvious moral code, and the antinomian cannot simply ignore these directives:



Put off falsehood (verse 25)
Do not let the sun go down while you are still angry (verse 26)
Steal no longer (verse 28)
Work, doing something useful (verse 28)
Share with those in need (verse 28)
Do not let any unwholesome talk come out of your mouths (verse 29)
Get rid of all bitterness, rage and anger, brawling and slander, along with every form of malice (verse 31)




Sadly, many Christians today live an antinomian lifestyle, even if they do not consider themselves antinomian. They claim a saving belief in Jesus Christ but fail to live out that belief scripturally. Sin is sin, even under grace. Romans 6:15 warns, “What then? Shall we sin because we are not under the law but under grace? By no means!”



James also speaks clearly of the believer’s need to live righteously. He even speaks of a “law”: “If you really keep the royal law found in Scripture, ‘Love your neighbor as yourself,’ you are doing right” (James 2:8). James goes on to challenge those who believe they can live as they please: “Show me your faith without deeds, and I will show you my faith by my deeds” (James 2:18). To James, it matters a great deal how we live: “A person is considered righteous by what they do and not by faith alone” (James 2:24). The antinomian is wrong to think he is under no law whatsoever.



It is good for us to periodically examine our own lives in terms of whether we are living an antinomian lifestyle in some respect. Are we walking in morality, integrity, and love in every area of our lives? Or do we in some ways relax our morality, presuming that “grace” will cover our sin? “We know that we have come to know Him if we obey His commands. The man who says, ‘I know Him,’ but does not do what He commands is a liar, and the truth is not in him. But if anyone obeys His word, God’s love is truly made complete in him. This is how we know we are in Him: Whoever claims to live in Him must walk as Jesus did” (1 John 2:3–6).




Is Paul an antinomian?
A number of the Apostle Paul's passages confirm his opposition to Antinomianism. Paul directly opposes Antinomianism in Acts, Romans, Corinthians, and Galatians. Paul writes that the law is not made void by faith but rather established by faith (Romans 3:31).

Offline tuyetvan

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4537
Re: Mời anh VV vào đây nói chuyện nhá
« Reply #14 on: March 21, 2023, 06:27:43 pm »
What does it mean that Christians are not under the law?

https://www.gotquestions.org/not-under-the-law.html


An exposition of Romans 10:4, which says: "Christ is the end of the law so that there may be righteousness for everyone who believes," will help in understanding what it means that Christians are not under the law. The apostle Paul clarifies the effects of original sin in Romans 2:12, stating, "All who sin apart from the law will perish apart from the law, and all who sin under the law will be judged by the law." All men stand condemned before God, whether they are Jews or not, or to put it another way, whether they have the Law of God or not. Paul also states, "For all have sinned and fall short of the glory of God" (Romans 3:23).

If we are without Christ, we are justly condemned in God’s sight by the Law that was given to His servant Moses. However, we might argue that those who are not Jewish and therefore do not benefit from the knowledge of the Mosaic Law (including the moral and ceremonial laws), should not be condemned in the same way. This is dealt with by the Apostle in Romans 2:14-15, where he states that the Gentiles have the essence of God’s legal requirements already ingrained and so are just as much without excuse.

The Law is the issue that has to be dealt with in order to bring us into a right relationship with God. "Know that a man is not justified by observing the law, but by faith in Jesus Christ. So we, too, have put our faith in Christ Jesus that we may be justified by faith in Christ and not by observing the law, because by observing the law no one will be justified" (Galatians 2:16). This passage reveals that the Law cannot justify or make righteous any man in God’s sight, which is why God sent His Son to completely fulfill the requirements of the Law for all those who would ever believe in Him.

Christ Jesus redeemed us from the curse that has been brought through the law by becoming a curse for us (Galatians 3:13). He substituted Himself in our place and upon the cross took the punishment that is justly ours so that we are no longer under the curse of the Law. In doing so, He fulfilled and upheld the requirements of the Law. This does not mean that Christians are to be lawless, as some advocate today—a teaching called antinomianism. Rather, it means that we are free from the Mosaic Law and instead under the law of Christ, which is to love God with all of our being and to love our neighbors as we love ourselves.

Christ became the end of the Law by virtue of what He did on earth through His sinless life and His sacrifice on the cross. So, the Law no longer has any bearing over us because its demands have been fully met in the Lord Jesus Christ. Faith in Christ who satisfied the righteous demands of the Law restores us into a pleasing relationship with God and keeps us there. No longer under the penalty of the Law, we now live under the law of grace in the love of God.